• Akos

Savanyú uborka a legegyszerűbben - videóval

Updated: Nov 12, 2019

Azért csináljuk mi ezt otthon, mert nincs benne ecet, tartósítószer, ízf*ckozó, és hasonló káros szemetek. 


Sokan mondják/írják, hogy a fermentált zöldségek milyen jók az emésztésnek, mert a bélflórát gazdagítják. Ez csak részben igaz. A bélflórát két dolog gazdagítja: 1. ha nem szegényítjük, vagyis ha nem eszünk olyat, ami árt neki, és 2. ha tápláljuk, mégpedig növényi rosttal, rostban gazdag ételekkel. Szóval az egészséges bélflórához nincs semmi de semmi szükség fermentált cuccra, és ha valakinek emésztőszervrendszeri betegsége van, inkább ne erőltesse, hanem menjen az előbbi 1. és 2. pontokhoz.

Ettől függetlenül — jól működő emésztés esetén — mértékletesen lehet fogyasztani, ártani nem árt.


Savanyítás közben.

Ez a mostani recept uborkával van, mert nálunk ez egy kedvenc savanyúság. Az íze valahol középen van a hagyományos csemege ubi és kovászos ubi között.


Megjegyzés: ugyanez működik szinte bármilyen zöldséggel, például répa, zeller, cékla, káposzta, lila káposzta, paradicsom, stb. 


Lássuk tehát a savanyú uborkát!


Hozzávalók:

  • Uborka

  • Víz

Elkészítése:

  1. Fogjunk egy másfél literes befőttesüveget.

  2. Annyi uborkát, ami bele fog férni, megmosunk, és levagdossuk a végeit. Ez azért kell, mert ott van valami olyan vegyület, ami gátolná az érést.

  3. Én be szoktam vagdosni két irányból, hogy nagyobb felület érintkezzen majd a sóval. De úgy, hogy a végeket nem vágom át. Lásd a videót.

  4. Van, aki — például a svédek — karikákra vágják az uborkát. Ez még lehet, hogy jobb is, de bizonyos fajta uborkánál ezzel a módszerrel néha szottyos lesz az egész, nem marad roppanós. Ezért én inkább az egészben hagyást választom bevágással, így legtöbbször szépen marad benne tartás.

  5. Teszünk egy evőkanál sót az üvegbe, és engedünk rá kb. 3 deci vizet.

  6. Addig lötyköljük, kevergetjük, amíg többé kevésbé feloldódik. (Lehet, hogy nem fog teljesen, mert a víz nem képes korlátlan mennyiségű sót feloldani.)

  7. Beletesszük az uborkákat.

  8. Felöntjük vízzel.

  9. Ráteszünk egy poharat, ami lenyomja az uborkákat a vízszint alá. Ez nagyon fontos lépés! Mindig legyenek a zöldségek víz alatt. Naponta figyelni kell, és ha csökken a víz, öntsünk rá.

  10. Tegyük mély tányérra, mert első 1-2 napban levet ereszt és kifolyik az üvegből, aztán tegyük el egy száraz, hűvös helyre. Legjobb a 17-20 fok (megfigyelésem szerint). Nálunk a kamrában nyáron 26 is van, az is működik, de nem ideális.

  11. Körülbelül 6-8 nap múlva kész is van. (Bizonyos, keményebb zöldségeknek, mint mondjuk a répa, több kellhet — akár 2-3 hét is.)


Egy tavaly nyári gyöngyhagyma savanyítás.


Tipp: van, aki só nélkül készíti, én is próbáltam már: ilyenkor só helyett adunk hozzá probiotikumot (gyógyszertárit), vagy egy korábbi adag savanyúból egy keveset. Ez lesz az indító kultúra. Hogy mennyit kell hozzáadni, az teljesen márkafüggő, ki kell kísérletezni. Probiotikummal elég sokszor csináltam (reklámozni egyiket sem szeretném), de most már inkább a "mindenmentesség" jegyében természetes alapanyagokból szeretek dolgozni.


Tipp: kipróbálhatod egy kis egész színes borssal, vagy mustármaggal, vagy egy kis kaporral, vagy amivel éppen szeretnéd megbolondítani. Kísérletezz bátran!


Ha vastagbélgyulladásod van vagy crohn beteg vagy, ezt a receptet még ne erőltesd.

78 views

©2019 Annyira egyszerű blog.