• Akos

Mit mivel együnk? (És mit mivel ne?)

Updated: Nov 12, 2019


Egy tényleg egészséges vacsora

Azt mondta egyszer egy huszonéve nyers vegán étrenden élő ember, Paul Nisom, hogy tudja, a nyers vegánok is - valamiért - néha megbetegszenek. Akkor még csak furcsának találtam ezt, nem értve, hogy ha ennél az étrendnél már csak a gyümölcsevő meg a fényevő magasabb szintű, akkor hogyan is lehetséges ez. Miért betegszik meg valaki, aki csak nyers növényeken él?

Azóta már - úgy vélem - tudom.


Megjegyzés: Nem vagyok orvos, papíron még táplálkozási tanácsadó sem! Az itt felsorolt módszerek nem minősülnek tanácsadásnak, személyes tapasztalataimról szólnak! Aki kipróbálja, saját felelősségre teszi!


Nemcsak az a fontos, hogy mit eszünk, hanem még két dolog is (ami magát a táplálékot illeti):

  1. Az is meghatározó, hogy mit ne együnk!

  2. És kiemelkedően fontos, hogy mit mivel ehetünk és mit mivel ne!


Nézzük ezeket részletesen:


Mit ne együnk?

Először is, semmilyen állati eredetűt ne együnk! Erre minden okunk megvan, egészségi, morális, gazdasági, környzettudatossági, stb.

Az ember természetes tápláléka a gyümölcs. Ezt tudjuk legkönnyebben megemészteni természetes fomájában, tartalmaz mindent, amire szükségünk van. (A szükség nem ugyanaz, mint a vágy. :)) A gyümölcsnek pedig magas a szénhidráttartalma, és alacsony a fehére-valamint zsírtartalma. (Ha ez a rész bővebben érdekel, javaslom Dr. Douglas Graham: 80/10/10 című könyvét.) Tehát célszerű kerülni mindent, ami olaj, zsír, akkor is, ha extra szűz olíva olaj. Ezekkel az a baj, hogy egy tál salátára ha ráteszel egy evőkanál olajat, azzal a bevitt kalória zsírtartalmát megemelted a szinte nulláról 50%-ra. Ez pedig rendkívül káros. A rántott karfiolról meg ne is beszéljünk…

Kerülni, de legalábbis minimalizálni célszerű az olajosmagvakat, akkor is, ha állítólag egészséges a tökmag vagy a dió.

Mit mivel ehetünk?

Olvastam egy könyvet — azt hiszem magyarul nem jelent meg, de ha megtalálod, megköszönöm az értesítést — Dr. David Klein: Self-healing Chron’s and Colitis (A Chohn-betegség és a colitis öngyógyítása). Ebben a szerző, aki maga is colitis-es volt, leírja a helyes táplálkozás módszertanát. Ha ezt meg akarjuk érteni, el kell vonatkoztatni attól, hogy “de a pizza csak sajttal finom”, és hasonló berögződések.

Képzeld el, hogy egy ősember gyűjtöget a természetben. Odatéved például egy almafához. Elkezd almát enni. Egy alma, két alma, három alma… aztán egyszer csak elég neki, és megy tovább a dolgára (vagy éppen lepihen). Ha éppen nem almafát talál, hanem borsót (tudom, akkor még más növények voltak, de a példa szempontjából mindegy), akkor azt eszi magában, és nem tesz hozzá répát meg almát, hogy a majonézt ne is említsük az ős-franciasalátájához.

Ezt hívják angolul “mono-meal”-nek, mono-ételnek. Keresgéltem jobb magyar kifejezést, de nem nagyon bukkantam rá, magyarul is mono-mealnek szokták írni. Azért fontos ez, mert a mono-meal a legideálisabb étkezési forma. Ugyanis a példánkban szereplő borsónak egész más a tápanyagösszetétele (fehére-szénhidrát-zsír arány, cukortartalom, stb.) mint mondjuk az almának. Emiatt, amikor elfogyasztjuk, a gyomor egészen másképp fogja megemészteni, más enzimek fognak támadásba lépni, eltérő ideig fog a gyomorban tartózkodni. Nem nehéz belátni, hogy ha együtt eszünk eltérő karakterű növényeket, azzal nem segítjük, hanem épphogy hátráltatjuk a szervezetünk munkáját.

Amikor összeeszünk olyan dolgokat, amik nem passzolnak, akkor van az, hogy a szervezet nem tudja, milyen lebontó anyagokat mozgósítson, és próbál optimalizálni. De se az almának nem lesz jó, ami történik, se a borsónak. Ezért szervezetünkben - hogy leegyszeűsítsem a történetet - egyik sem fog ideálisan emésztődni. Az almának már ki kellene mennie a gyomorból, de a borsónak még maradnia kellene. Ilyenkor vannak olyan természetellenes — de teljesen hétköznapi és megszokott — dolgok, hogy például puffadunk az ételtől. Ez azért van, mert a táplálék a bélrendszerünkben nem emésztőtik, ahogy kellene, hanem fermentálódik, emésztőnedvek helyett baktériumok bontják le, magyarán mondva rohad.


Miért baj ez?


Csak azért, mert az immunrendszerünk 80%-a a belekben van. Ha a bélrendszerünk ideális állapotban van, akkor a testünk egészséges és tud védekezni a behatoló kórokozók ellen. De ha naponta többször menetrend szerint gyilkoljuk a bélflórát azzal, hogy szemetet eszünk (akkor is, ha nem megfelelő tösszetételben esszük az egyébként egészséges növényeket), akkor a bélflóra gyenge lesz, elburjánzanak a rothasztó organizmusok és csak idő kérdése, mikor betegszünk meg.


Mit lehet tenni?


OK, tudom, a mono-meal kicsit szélsőséges dolog. Szerencsére nem annyira durva a helyzet, hogy a csak alma és a csak borsó közül kelljen választani. Dr. Klein a könyvében leír kategóriákat, amelynek tagjait lehet egymással együtt fogyasztain, illetve amelyeket kombinálhatunk bizonyos más kategóriákkal. Lásd a képen!

Az ételkombinációs tábla. Annyira egyszerű.

Azt hiszem, az ábra önmagáért beszél. A zöld kapocs jelenti, hogy nyugodtan keverheted. A narancssárga, ami még belefér, de a piros a tilos.

Gyümölcsöt csak gyümölccsel! Azon belül is, a dinnyeféléket csak egymással fogyasszuk.

Úgyhogy a nagyon egészségesnek tartott “zabpehely+gyümölcs reggeli”… hát nem egészséges.

Sajnos, szintén nem passzol a tofu a rizshez, és általában, ahogy szoktak az emberek étkezni, vagyis, hogy fehérjét a szénhidráttal (körettel:)), az totál hibás. Sok vegán étterem pont úgy állítja össze a menüjét, hogy egy étkezésben legyen minden: egy kicsi gyümölcs, egy kicsi fehére, szénhidrát, magvak… Felesleges túlkombinálni és ráadásul nem is egészséges. 

Sőt, a csodálatos, és nagyon finom nyers vegán sütemények: alul diós-datolyás alap, középen avokádós krém, a tetején eper... Fájdalom, ez is ugyanúgy egy katyvasz, nem tesz jót.


Én arra törekszem, hogy az egy étkezésen belül fogyasztott dolgok mind a 80/10/10-nek, mind az ételkombinációs táblának megfeleljenek. Ha ez így van, azt az ember érzi. Amikor elkezdtem eszerint enni, pár héten belül megváltozott az emésztésem.

  • Az étel 12-18 órát tölt a szervezetben (nem 2-3 napot!)

  • Nincs puffadás.

  • A bélrendszer zavartalanul működik, teljesen észrevétlenül.

  • A napi 2-3 széklet laza, erőfeszítés nélküli, nem büdös! Attól büdös ugyanis, hogy nem emésztődik, hanem rohad. Az, hogy a széklet büdös, az nem normális dolog, csak elhitették veled, hogy az. :)


Nyilván, aki egy hagyományos “mindenevő” étrendről vált az itt leírtra, annak több idő kell, hogy látványos eredményt érjen el, mert a bélrendszere sokkal szennyezettebb, mint azé, aki előtte már sok éve vega vagy vegán volt.

Sokmindent kipróbáltam már életemben, az egészséges étrendet keresve. Amióta erre rátaláltam, ezt élem, így táplálkozom, és tapasztalatból tudom, hogy működik.


Béke

Ákos

111 views

©2019 Annyira egyszerű blog.