• Akos

Miért ne igyunk evés után?

Updated: Nov 12, 2019

Mit igyunk?


Kezdésnek először is tisztázzuk: ital = víz. Semmi más nem számít italnak. Ideális esetben az életünkben sem, de ebben a cikkben biztosan. :) Szóval, amikor azt írom majd, “iszik, inni, ital…”, akkor az mindig kizárólag a víz, abból is a csaphideg és “nem bubis”!


A bubis víz szénsavval dúsított. Szénsav. Sav! Savasítja a testünket!!! Hiába magyar találmány, attól még egészségtelen (vagyis káros). Sajnos, a legtöbb ember függő, és képtelen lemondani róla. Egyszer olvastam egy tanulmányt, hogy az emberek a jövedelem csökkenésével milyen “élvezeti cikkekről” mondanak le, és az utolsó, amitől hajlandók megválni, az a szénsavas üdítő. Ez szerintem borzasztó, mind táplálkozási, mind gazdasági értelemben.

Víz.

Az ivásról


Engem is úgy tanítottak (szülők, óvónők, tanárok), hogy evés után inni kell. “Mert jól esik.” Ma már — ha erre a témára rákeresünk — szinte csak az ellenkezőjét találjuk. Táplálkozási szakértők mind az evés közbeni és utáni ivás ellen érvelnek.

Egyébként, teljesen logikus, nézzük csak meg az állatvilágot (a vadon élőt). Megy a vad, keresi az élelmét. Megtalálja, eszik. Aztán megy, keres vizet. Megtalálja, iszik. De a kettő között eltelik egy óra, kettő, vagy egy fél nap. Nem sűrűn adódik olyan eset, hogy odakészíti magának a vizet, hogy tudjon rögtön a legelés után inni rá egy jót, vagy akár, hogy közben kortyolgasson. És nem véletlenül.

Ha iszunk evés közben vagy rögtön utána, azzal a gyomor által mozgósított emésztőnedveket felhigítjuk. Így azok nem tudnak kellő hatásfokkal dolgozni, vagyis rontjuk az emésztésünk hatásfokát. Ez közvetlenül azt eredményezi, hogy szervezetünk nem tud felvenni minden tápanyagot, amit egyébként felvenne az ételből, továbbá, hogy több salakanyag keletkezik belőle a beleinkben.


Mikor igyunk hát?


Szakemberek szerint az ideális az, ha legalább fél órával az étkezések előtt iszunk nagyobb mennyiséget. Én körülbelül így szoktam:

  • 6:30 - 1 liter

  • 7:00 - reggeli

  • 11:00 - 1 liter

  • 12:00 - ebéd

  • (15:00 - uzsonna, nem mindig)

  • 16:30 - fél-egy liter

  • 17:30 - vacsora

  • 21:00 - fél liter


Nyáron többet is iszom a délutáni-esti időszakban, de akkor is legalább másfél-két órával étkezések után.

Ha közvetlenül evés előtt iszunk, és nem telik el az a legalább fél óra evésig, akkor ugyanott vagyunk, mintha evés közben/után ittunk volna. Szóval erre figyelni kell. A víz az üres gyomorból gyorsan felszívódik, egy fél óra elég neki, hogy aztán abban a tudatban étkezhessünk, hogy mindent helyesen tettünk.

Az ivás mennyiségével kapcsolatban az is fontos, hogy milyen szilárd táplálékot eszik valaki. Én teljes értékű, csak növényi étrenden vagyok, ami kb 2/3-részben nyers gyümölcs, 1/3 részben krumpli és egyéb zöldségek. Így ezzel a 3 liter folyadékkal (vízzel) bőven hidratálom a testem. Ez nem biztos, hogy így van azzal, aki sok egészségtelen, állati húst és mellékterméket fogyaszt, amik amúgy is sokkal tovább és nehezebben, vagy éppen csak részben emésztődnek, és mivel nem tartalmaznak rostot, sokkal tovább kénytelenek az emésztőcsatornában maradni, mint amennyi ideális lenne. Ilyen étrenden valószínűleg még több vízre lehet szükség.


Összegezve:

1. Igyunk bőven

2. Igyunk csak vizet

3. Igyunk legalább evés előtt egy fél órával.


Ha ezt így csinálja valaki, evés után nem lesz szomjas, én sem vagyok soha. Egyáltalán nem fog kelleni "leöblíteni" az ebédet. :)

384 views

©2019 Annyira egyszerű blog.