• Akos

Gyümölcsturmix - smoothie

Updated: Nov 12, 2019

Sokan mondják: "nem lehet folyton gyümölcsöt enni! Nem lehet gyümölcsön élni! A gyümölcsben nincs kalória! …" és folytathatnánk.



Íme, ez egy kis összeállítás arról, micsoda széles skálán mozognak a gyümölcsök felhasználási lehetőségei.


Megvallom, egy-két esettől eltekintve, amilyen például a nyári dinnyeevés, a gyümölcsöket jórészt turmixban, angol nevén smoothie (“szmútí”) formában fogyasztom. Szóval iszom. Néha felkockázok és megszem egy fél sárgadinnyét, vagy pár szem epret, de abból a gyümölcsből, amiből a legtöbbet fogyasztok — és ez a banán — szinte soha nem eszem magában egy falatot sem.

Ennek az oka pedig az, hogy a smoothie még a gyümölcsnél is finomabb.


Nálunk így készül: mondjuk, ha egy liter smoothie a cél, akkor ehhez kell

  • 25 dkg alma (vagy más gyümölcs)

  • 50-60 dkg banán

  • 2,5 dl víz

Tehát három összetevő van, a 2 rész banán fix, az egy rész víz fix, és a tulajdonképpeni ízt adó egy rész gyümölcs a változó. A banán csak felerősíti az almaízt, édességet ad hozzá, és krémessé teszi a smoothie állagát.

Tipp: ha például dinnye a változó, akkor nem teszek bele vizet, csak két rész dinnyét, ezt kicsit megütögetem felülről a turmixgépben, hogy levet eresszen, aztán rá a banán, és lehet turmixolni.

Tipp: amikor viszont aszalt gyümölcs a változó (pédául füge), akkor abból csak kb fél részt teszek, vízből pedig másfél-két részt.

Jó, jó, de mennyiféle gyümölcsből lehet válogatni?


Nálunk van egy lista a hűtő oldalán, hogy mindig legyen felszínen a kínálat, nehogy elfelejtsük valamelyiket ezek közül (és ez nem az összes gyümölcs, csak azok, amiket legjobbn szeretünk):

  1. Alma

  2. Ananász

  3. Áfonya

  4. Dinnye

  5. Egres

  6. Eper

  7. Füge

  8. Kivi

  9. Körte

  10. Mangó

  11. Málna

  12. Meggy

  13. Őszibarack

  14. Sárgabarack

  15. Sárgadinnye - cantaloupe (narancssárga belű)

  16. Sárgadinnye - gália (zöld belű)

  17. Szilva

  18. Szőlő

Ez 18-féle gyümölcs. Citrusfélékből sosem csinálunk smoothiet, eddig még sosem kívántunk például narancsturmixot. :)


Persze, nem kapható mind éven át, ez igaz. Egy része kapható viszont fagyasztva. A másik részét meg elteszem nyáron, amikor olcsó és elérhető. Felkockázzuk a dinnyét, sárgadinnyét, barackot stb., és lefagyasztjuk. Kiolvasztva pluttyadt lenne, de még fagyasztva megy a turmixgépbe, és így megmarad a változatosság éven át.


Tipp: ha nem állathússal rakjuk tele a fagyasztót, akkor lesz hely az egészséges gyümölcsöknek.


Tipp: amikor fagyasztott gyümölcsöt használok a smoothie-ba, akkor a fagyasztott gyümölcs mennyiségű vizet felforralom (nem mikróban, hanem vízforralóban), és ez pont kiegyenlíti a hőmérsékletet.


Ha pedig ez a változatosság nem lenne elég (bár ez fogadok, több, mint amekkora változatosságot a legtöbb ember reggelije igényel…), akkor íme:


Legyen két változó gyümölcs a banán mellé. Nem írom le az összeset, csak egy-két kedvencet:

  • Mangó-füge

  • Alma-őszibarack

  • Sárgadinnye-áfonya

és így tovább, ízlés szerint. Többféle gyümölcsöt általában nem szoktam keverni, két okból:

  1. minél több féleét keverünk, annál inkább elvesznek a jellegek és egy katyvasz lesz az íze.  

  2. néha jó egy ilyen ultramix, de ha rendszeresen csináljuk, akkor pont a változatosságot öli meg azzal, hogy mindig ugyanolyan.


És ha még mindig nem elég sokféle, próbáld ki ezt:


Az egy liter smoothie-hoz adj egy fél teáskanál fahéjat. Ez talán nem mindegyik gyümölcshöz passzol, de ezekhez szerintem igen:

  • Alma

  • Dinnye

  • Füge

  • Körte

  • Meggy

  • Őszibarack

  • Sárgadinnye - cantaloupe

  • Sárgadinnye - gália

  • Szilva

  • Szőlő


De csak itt, csak most, csak neked, még egy dolog: karobpor. Ez az egészséges kakaóhelyettesítő nálunk. Az egy liter smoothie-ba beleteszünk 2 kiskanál karobport, akkor megint egy új dimenzióba vittük át úgy, hogy még mindig ugyanúgy egészséges.


Aztán meg lehet fahéjas-karobos…


Mindezekkel elérhető, hogy havonta egyszer eszed ugyanazt reggelire. Szerintem ez a változatosság netovábbja. :D


Jó, jó, de mi van a kalóriával?


Nos, itt jön be a banán egy nagy előnye. Nemcsak krémessé, édessé teszi a turmixot, hanem tele van kalóriával. 100g banán 89 kilokalória. Vagyis az 50-60 dkg, amit használunk egy liter smoothie-hoz, kb 445-530 Kcal. A napi javasolt (hivatalosan elfogadott) energiamennyiség 2000 Kcal.


Így tehát két smoothie (reggel és délben) már megadja azt az 1000-1200 kalóriát, amit egy uzsonna és egy vacsora szépen kiegészít arra a 2000-re. De ezt most csak azoknak írtam, akik számolgatják. Ha ugyanis az ember teljes értékű növényi étrenden él, semmi szüksége kalóriákkal foglalkozni, mert a test éhséggel jelzi, ha kevés, és kevesebb éhséggel, ha sok volt a bevitel. A testtömeg pedig szépen beáll egy egészséges szintre, mindenféle önsanyargatások nélkül.  Mert, ahogy már mondtam, írtam, levezettem, hiszem és hirdetem: az ember természetes tápláléka a gyümölcs.

92 views

©2019 Annyira egyszerű blog.