• Akos

A Wim Hof módszer

Wim Hof, a “Jégember” egy holland férfi, aki extrém - főleg a hidegtűréssel kapcsolatos - rekordjairól lett híres. Például lefutott egy félmaratont az északi sarkkörön túl, hóban-jégben, mezítláb. És 66 métert úszott egy levegővel, jég alatt. És 112 percet ült egy üvegdobozban, nyakig jégkockák között. És - hogy ne csak a hidegre fókuszáljunk, lefutotta a maratont a Namíb sivatagban víz nélkül. A 26 Guinness rekordja közül párat már megdöntöttek azóta, de ez mit sem kisebbíti érdemeit, és azt a tényt, hogy tud valamit.



De mit? Mi a Wim Hof módszer?


Hof egyszer egy olyan kísérletben is részt vett, amikor beoltották egy betegséggel, ami az emberek nagy többségét leverte volna (E. coli), de az ő szervezete ledolgozta, és semmi baja nem lett. Erre az orvosok azt a következtetést vonták le, hogy Hof egy kivételes szervezetű ember. Válaszul ő 12 tanítványát hívta, akik szintén nem betegedtek meg ettől az oltástól. Vagyis, ez a képesség tanulható.

A technika, a napi gyakorlat két fő dologból áll.

  1. Légzőgyakorlat

  2. Hideg zuhany

  3. Eltökéltség

Mielőtt belevágnánk, íme egy intelem, ami nem szó szerint ugyan, de Wim Hoftól ered:


SOHA NE gyakorold a légzőgyakorlatot vízben, járművezetés közben

vagy olyan helyen és időben, ahol balesetveszélyes!

Vigyázz magadra és soha ne erőltesd!


A WHM légzőgyakorlat


Maga Wim Hof egy videóban így magyarázta:

  • Reggel, éhgyomorra végezzük (Ha máskor - is - végzed, akkor is éhgyomorra!)

  • Üljünk vagy feküdjünk le a szőnyegre vagy egy matracra.

  • Először erőset belélegzünk, sorrendben a has, mellkas, fej teljen meg levegővel. (Tudom, a fej nem telik meg, de arra kell törekedni, így a teljes tüdő tele lesz.)

  • Ezután kiengedjük a levegőt. Nem erős kifújás, és nem kipréselni, csak elernyeszteni a testet és a gravitáció kiviszi a levegőt.

  • Ez a be és kilégzés egy légzési ciklus. Végezzünk belőle 30-40-et, addig, amíg el nem kezd a fejünk kicsit szédülni, kábulni.

  • Ekkor az utolsó kiengedés után üres tüdővel várunk, ameddig bírjuk (nem túlerőltetve).

  • Majd egy erős belégzés jön (has -> mellkas -> fej), és 15-20 másodpercig bent tartjuk a levegőt.

  • Szépen kiengedjük, ahogy fentebb láttuk.

  • Ez egy kör. Végezzünk belőle reggelente 3-4-et.


Hideg zuhany


Lehetőleg a légzőgyakorlat után, éhgyomorra!

  • Lezuhanyzunk meleggel, ahogy máskor is.

  • Utána kilépünk a zuhany alól és hidegre állítjuk.

  • Betesszük kicsit a jobb lábunkat.

  • Aztán kicsit a balt.

  • Betesszük alá a jobb karunkat.

  • Aztán a balt.

  • Fokozatosan aláállunk, szépen lassan, nem erőltetve semmit.

  • Csak annyi ideig csináljuk, amíg jól esik, fokozatosan, gyakorlással hozzáedződünk majd. A cél a sejtek edzése, nem a sokkolásuk.

Idővel felfejlődünk oda, hogy maximum 15 perc jeges fürdő kádban, vagy hideg zuhany. Ennél tovább nem kell menni. A fejet nem szabad kitenni közvetlenül a hidegnek. Még Wim Hof is visel sapkát, amikor egy szál rövidgatyában túrázik a havas hegycsúcsok között.

Eltökéltség


Ez arról szól, hogy ha mentálisan szándékunkban áll valami, akkor a fizikai testünkben is ennek megfelelően történnek hormonális és egyéb folamatok. Vagyis, ha eldöntjük, hogy ez a hideg zuhany menni fog, mert így döntöttünk és kész, akkor menni fog és kellemes lesz.


"Amire én képes vagyok, azt bárki megtanulhatja." (Wim Hof, a Jégember)

Mit érünk el mindezzel?


A Wim Hofot vizsgáló kutatók szerint az történik, hogy ezekkel a gyakorlatokkal sejtszinten edzük a testünket. A légzőgyakorlat és a hideg zuhany stresszt, sokkot okoz a szervezetben, de ezt ellenőrzött körülmények között teszik. Vagyis - betartva a fokozatosságot - nem lehet tőle bajunk, ellentétben a külvilág veszélyhelyzeteivel.


Saját tapasztalataim


2018. december 9-én kezdtem el gyakorolni a módszert, azzal, hogy egyébként már húsz éve alkalmazom a hideg zuhanyt minden nap, az eltökéltség elmélete pedig nem Wim Hof találmánya, bár egyetértek vele. Szóval nekem csak a légzőgyakorlat volt új.

Pár hét után elkezdtem próbálgatni a hidegtűrést. Odáig mentem, hogy 2019 január 13-a óta nem volt rajtam kabát. Egy póló és egy pullóver a viselet (kesztyű, sapka rendben van, mert a fejet védeni kell).

Nyárra kicsit elhagytam a légzőgyakorlatot, de most itt szeptember elején újra elővettem. Ki fogom próbálni, hogy egész télen nem hordok meleg ruhát, a kivétel talán a síelés időtartama lesz.

Aztán majd meglátjuk… :)

63 views

©2019 Annyira egyszerű blog.